FINALISTI NATJEČAJA KULTURA U FOKUSU

FINALISTI NATJEČAJA KULTURA U FOKUSUMario Periša :: prije 11 mjeseci

KULTURA U FOKUSU FOTOGRAFA

Osvrt: Draženka Jalšić Ernečić

Živimo u vremenu u kojem se bilijuni fotografija dnevno dijele on line. Autori tih fotografija utapaju se u anonimnosti mnoštva, različitih prostornih, društvenih, ekonomskih i kulturnih slojeva i krugova. Svaka ozbiljnija kvantifikacija i prosudba složenija je no ikada, a metode koje koristimo u prosudbenim procesima slojevite su i vrlo često osobne. Worholovih petnaest minuta slave svedeno je na stotinke sekunde, a pitanje kulture (i umjetnosti) vrlo često nije u fokusu mainstreem medija. Barem ne na ovim našim medijskim prostorima. Kultura je najčešće izvan fokusa, hermetična, kodirana i većini potencijalnih korisnika nerazumljiva. Upravo medijem fotografije, kultura se nastoji približiti svojim korisnicima, dekriptirati ideje i poruke na način na koji je Magnumov fotograf Elliott Ervitt naglasio kako je 'Smisao fotografije i u tom da stvari ne moraš objašnjavati riječima.'

 

Kultura komuniciranja među ljudima nikada nije bila podložnija promjenama kao danas, a fotografija je postala opće prihvatljivi način i jezik komuniciranja. Kultura komunikacije postala je vizualna, a jezik fotografije podložan nepredvidljivim tehničkim i tehnološkim prevratima i nepredvidljivim viralnim utjecajima društvenih medija.Od primijenjene umjetnosti postala je narodna umjetnost, a suvremeni fotografi, posebno oni fokusirani na područje kulture i umjetnosti svoj su rad prisiljeni svoditi na čistu esenciju, ono bitno. Razlog tomu leži u činjenici da između fotografije snimljene pametnim telefonom ili skupim profesionalnim fotoaparatom na prvi pogled i nema neke velike razlike. Svatko tko posjeduje mobitel spletom sretnih okolnosti u određenom trenutku može postati fotoreporter, odnosno fotograf. Biti na pravom mjestu u pravo vrijeme onaj je odlučujući trenutak. Ako tu tvrdnju stavimo u kontekst natječaja 'Kultura u fokusu', svatko tko je ove godine bio na nekom kulturnom, događanju, koncertu, otvorenju izložbe, muzejskoj akciji, prisustvovao bilo kojem obliku izvedbenih umjetnosti ili bio u društvu umjetnika, potencijalni je kroničar kulture. Usprkos toj tvrdnji postoji paradigma koja ide u prilog profesionalnoj fotografiji i fotografima, a to su umijeće i znanje, koje osim poznavanja tehnike, tehnologije i pravila struke, podrazumijevaju i poznavanje finih nijansi jezika fotografije. Prepoznavanje trenutka, čitanje slike, poznavanje značenja i važnosti fotojournalizma na području kulture baca posebno svjetlo na nacionalnu kulturu općenito. U tom smislu godišnji natječaj Mediapitch: Kultura u fokusu 2016. svoju je misiju promicanja fotografije i kulture uspješno odradio, s tim da se kao dodatna vrijednost izdvojila činjenica u kojoj sloboda odabira, stila i načina izražavanja nema granica.

Ako se osvrnemo na godinu koja je ostala iza nas očima fotografa koji su na natječaj prijavili svoje fotografije, u mogućnosti smo evocirati i naglasiti važnost kulturnih događanja, mjesta i osoba koje su obilježile proteklu godinu, a koje smo pratili na najrazličitijim platformama za dijeljenje fotografije, od Facebooka, Twittera do Instagrama ili bili prisutni svjedoci vremena u svojoj fizičkoj pojavnosti; bili na otvorenju izložbe, performansu, baletu, koncertu ili kazališnoj predstavi. Važno je naglasiti kako smo osim stvarnih konzumenata kulturnog čina (događaja) vrlo često bili konzumenti vizualne predodžbe o istomu, sudionici simulacruma kulture u fokusu, u kojemu fotografija oblikuje vizualne obrasce i načine gledanja na kulturu i umjetnost općenito.

Činjenica je kako na natječaj 'Kulture u fokusu 2016' zasigurno nisu pristigle slike nekih doista važnih kulturnih događanja nacionalne razine, no to je više pitanje slučajnog odabira onih koji su se na natječaj prijavili. Ovom je prilikom 'Kultura u fokusu' oblikovala vlastiti vizualni prostorno – vremenski isječak s namjerom kvalitativne i realne prosudbe onog što smatramo fotografskom kulturom koja se danas uči automatski, na razini površnog prepoznavanja sadržaja i učestalih ikonografskih obrazaca.

Na natječaj Kultura u fokusu, koji je organiziran uz potporu Grada Zagreba i sponzorstvo nagradnog fonda PBZ banke na platformi mediapitch.com pristiglo je 920 fotografija od 130 autora.

Žiri u satavu :

Draženka Jalšić Ernečić (Muzej grada Koprivnice, ) ,Janko Belaj (osnivač fotozine.org, ULUPUH), Robert Gojević (BLUR magazine), Hrvoje Gržina (Hrvatski državni arhiv), Mario Periša (Sveučilište Sjever) , izabrao je 50 fotografija te u nominaciju za nagrade po kategorijama  predložio slijedeće autore:

1. u kategoriji 'Portret umjetnika':

Saša Četković. Portret primabalerine Zlatica Stepan Bašić (pojedinačni portret)

Lili Zaneta. Portret violinistice i plesačice Nastje Štefanić (serija)

Tomislav Marić. Portret balerine Andreje Šalamun (serija; figura) 19.10.2016.

Željko Koprolčec. Portret balerine zagrebačkog HNK Mirune Miciu

 

2. u kategoriji 'Kazališne, filmske i plesne umjetnosti'

Danijel Bartolić. Predpremjera kazališne predstave 'Egzorcizam' u INK Pula

Filip Gržinčić. Generalna proba plesne predstave 'Break a leg' skupine Flame, Rijeka 

Milan Šabić. Snimanje filma 'Osmi Povjerenik' (Filip Šovagović i Goran Navojec se smrzavaju)

Mara Bratoš Opera Madame Buterfly

3. u kategoriji 'koncertna fotografija/glazbene manifestacije'

Roberto Pavić. Koncert grupe Zakk Wylde u zagrebačkoj Tvornici Kulture

Siniša Sović. Koncert nuArs Session  u varaždinskoj Sinagogi

Danijel Bartolić. Koncert britanske grupe Massive Attack u pulskoj Areni

Tajana Barac. Koncert grupe Barb Wire Dolls KSET 

 


4. u kategoriji 'galerije, muzeji, izložbe, muzejske akcije, performace'

Danica Buškain. Otvorenje izložbe Tanje Dabo i Leticije Lindrić, Salon Galić Split,

Snježana Bratanović. Izložba 'Nikola Tesla Čovjek budućnosti', CD Ljubljana

Nenad Reberšak. Izložba 2 MUO - Veličanstvei Vranyczanijevi 

Valentina Blagušević. Hod MSU izložba 'Kako živi narod' 

Uskoro slijedi proglašenje pobjednika natječaja.


Komentari su isključeni za ovu vijest.